شهادت ۲۲ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تغییر برنامه رئیس سیا برای سفر به اسرائیل پایان مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان زمینه‌های توسعه روابط را بین ایران و تونس بررسی کرد نگرانی نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیستی در دادگاه بین المللی کیفری حمله موشکی به مواضع نظامیان صهیونیست در جولان اشغالی هلاکت سه نظامی صهیونیست در حمله مقاومت به کرم ابوسالم جلوگیری تشکیلات خودگردان برای آزادی اسیر فلسطینی رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی سردار غیاثی: امنیت و اقتدار امروز ما از نعمت ولایت است حمله موشکی حزب‌الله لبنان به «مرگلیوت» (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است زندان رفتن نتانیاهو فعلا منتفی شد اقدام نیروهای امنیتی یمنی علیه عملیات اطلاعاتی آمریکایی-صهیونیستی پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟ ماکرون خواستار دستیابی نتانیاهو به توافق آتش بس شد عملیات ویژه گردان‌های القسام در «کرم ابوسالم» + فیلم انفجار، کابل افغانستان را لرزاند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حملات حزب‌الله لبنان در واکنش به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی ادامه دارد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) موساد و شاباک به شکست نظامی در غزه اذعان کردند
سرخط خبرها

بازگشت مشروط به برجام | بازخوانی نظرات ۶ فعال سیاسی اصولگرا درباره مذاکرات

  • کد خبر: ۸۲۵۲۵
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
بازگشت مشروط به برجام | بازخوانی نظرات ۶ فعال سیاسی اصولگرا درباره مذاکرات
یک پروژه نیمه تمام در حوزه سیاست خارجی پیش روی دولت سید ابراهیم رئیسی قرار دارد، پروژه‌ای که همچون سایر چالش‌ها از دولت‌های گذشته به ارث مانده است. برجام موضوعی است که نظرات مختلفی درباره آن مطرح می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به نظر می‌رسد سوگیری اصلی دولت کنونی، آن است که نشان دهد می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، قریب به اتفاق مشکلات جامعه را حل کرد و از این طریق به غربی‌ها فهماند که موضوع حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران نباید به سایر موضوعات گره بخورد.

به عبارت دیگر، این تصور که «حیات ایران به برجام وابسته است و به هر قیمتی احیای آن را می‌پذیرد» سرابی بیش نیست. در این میان سؤال اصلی آن است که اصولگرایان که تمام قوای سه گانه در ید اختیار آن هاست، چه میزان با مذاکرات احیای برجام موافق هستند؟ در این گزارش، مواضع شش فعال سیاسی اصولگرا را در این خصوص مرور می‌کنیم.

نباید بازی برد-باخت به نفع رقیب رقم بخورد

احمد کریمی اصفهانی، فعال سیاسی اصولگرا، درباره این موضوع به «فردانیوز» گفت: مواضع ایران در برابر اروپا و آمریکا روشن است؛ ما حرفمان را پیش از این‌ها زده ایم و از موضع رفع کامل تحریم‌ها بدون هیچ قید و شرطی کوتاه نمی‌آییم. این آمریکا بود که از برجام خارج شد و این اروپایی‌ها بودند که به تعهداتشان عمل نکردند. ما به اندازه خودمان و حتی بیش از تعهداتمان به برجام پایبند بودیم؛ بنابراین حالا آن‌ها هستند که باید تحریم‌ها را رفع کنند و هیچ حرف پس و پیشی وجود ندارد. وی افزود: این بار اجازه نخواهیم داد که غربی‌ها یک بازی برد-باخت به نفع خود را رقم بزنند و ایران را بازنده مذاکرات کنند. امروز روز عمل است و دیگر زمان مذاکرات طویل المدت با غربی‌ها نیست.

اصولگرایان معتدل با برجام موافق هستند

جواد آرین منش، نماینده پیشین مشهد در مجلس، نیز به «برنا» گفت: اصولگرایان طیف گسترده‌ای هستند که از افرادی نسبتا متعادل تشکیل شده اند؛ البته بخشی از اصولگرایان هم رادیکال‌تر و تندروتر هستند. آن بخش تندرو اصولگرایی کسانی بودند که در مجلس برجام را به آتش کشیدند و مخالفت صریح خود را نشان دادند. این فعال سیاسی اصولگرا گفت: گروهی از اصولگرایان کاملا با برجام موافق هستند. طیف اصولگرایان معتدل با برجام موافق هستند و اعتقاد آن‌ها این است که اگر تحریم‌ها رفع نشود، اقتصاد کشور از بحران خارج نمی‌شود. البته مذاکره به مفهوم تسلیم نیست؛ زیاده خواهی‌های آمریکا را هم باید در نظر داشت، اما در عین حال بستن درِ مذاکره، مشکلی از مشکلات جامعه را نه تنها حل نخواهد کرد، بلکه به مشکلات خواهد افزود.

مذاکره از موضع اقتدار بلامانع است

همچنین محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا، در گفتگو با «برنا» در این باره گفت: آنچه مسلم است و در فرمایش مسئولان هم بوده، این است که هر مسئولی در جمهوری اسلامی و به خصوص دستگاه اجرایی، نهایت تلاش خود را برای برداشتن تحریم‌ها انجام بدهد، اما مهم این است که به چه قیمتی؟ یعنی هم باید کرامت، استقلال و سروری ملت حفظ شود و هم مذاکره برای رسیدن به آن اهداف پیش برود. مذاکره از موضع اقتدار و قدرت و از موضع آنچه مقام معظم رهبری از سال‌ها قبل اشاره کرده بودند، یعنی عزت، حکمت و مصلحت بدون مانع است.

لازمه برداشتن تحریم ها، ادامه مذاکرات است

حسین کنعانی مقدم، دیگر فعال سیاسی اصولگرا، به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، این دولت موظف به برداشتن تحریم هاست که لازمه آن، حفظ برجام و ادامه مذاکرات است و توقع می‌رود در نهایت به اقدامات مثبتی به منظور پایان دادن به تحریم‌های ایران ختم شود. وی ادامه داد: قطعا ایران در صورت بد قولی طرف غربی، گام‌های بازگشت به شرایط قبل از برجام را برخواهد داشت، اما این مسئله که ما میز مذاکره را داشته باشیم و آن را ترک نکنیم، یکی از سیاست‌هایی است که دنبال می‌شود.

شرط از سرگیری مذاکرات

حسین سبحان نیا، نماینده پیشین مجلس، در این باره به «فردانیوز» گفت: ایران برای از سرگیری مذاکرات، خواسته‌هایی دارد که آمریکا باید آن‌ها را بپذیرد. مهم‌ترین آن، این است که باید تحریم‌ها مطابق توافق برجام لغو شوند؛ اگر از سوی آمریکا این خواسته عملی شود، احیای برجام دردسترس خواهد بود. این فعال سیاسی اصولگرا افزود: گرچه به ظاهر آمریکایی‌ها برای احیای برجام شرط و شروط می‌گذارند، اما آمریکا برای نتیجه گرفتن از مذاکره با ایران آمادگی بیشتری دارد، چون می‌خواهد با جمع کردن این مسئله از افزایش هزینه هایش در منطقه جلوگیری کند.

مذاکرات مبتنی بر عزت ادامه می‌یابد

سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت ر ئیسه مجلس، با بیان اینکه «ما مذاکرات خود با غربی‌ها را تا جایی که مبتنی بر عزت کشور باشد ادامه خواهیم داد»، به «مهر» گفت: برخلاف ادعای برخی افراد، دولت رئیسی به دنبال ایجاد فضای بسته در عرصه سیاست خارجی نیست و مذاکرات مبتنی بر عزت پیگیری خواهد شد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->